Bottom up approach что это

Как оценить объем крупного рынка

Важная часть любого product discovery – определить объем рынка, который ваш продукт способен занять, и доход, который продукт может привести.

Сегодня я расскажу о Bottom Up и Top Down методах анализа рынка, с помощью которых можно рассчитать реально достижимый рынок.

Top Down анализ – это расчет общего рынка с определением доли вашего продукта с нем.

Например, мы хотим продавать свежие фрукты с доставкой в стране. Нужно определить, насколько велик рынок для такого бизнеса.

Мы выяснили, что один россиянин тратит в среднем 600 рублей в месяц на фрукты, т.е. 7200 рублей в год. При этом ежегодно россиянами тратится примерно 3.5 трлн. рублей на фрукты.

Понятно, что не всем удобна опция с доставкой. На самом деле, запускать этот бизнес имеет смысл только в крупных городах – Москва и Питер. Мы знаем, что житель большого города тратит в среднем 1500 руб. в месяц на фрукты, т.е. 18 000 руб. в год. Ежегодно в двух городах тратится примерно 300 млрд. руб. в год.

Не все жители крупных городов пользуются доставкой, таковых всего 50%. Это снижает оценку до 150 млрд.руб. Супермаркеты всегда будут иметь за собой большую долю рынка, поэтому мы предположим, что только 20% людей будет заказывать фрукты с доставкой на дом. Таким образом, наша оценка составляет 30 млрд. рублей.

Я привел общий пример, где не учел многого. Для достижения максимально точного размера рынка нужно вести более строгую аналитику. Упустите важные предположения – переоцените свой ТАМ.

Вообще, Top Down анализ несложен, но он может ввести в заблуждение. Он не даст нам ответы на вопрос, сможем ли мы действительно выйти на этот рынок и чего нам это будет стоить. Хорошая новость заключается в том, что ответ на эти вопросы дает нам Bottom Up анализ.

Источник

bottom-up approach

метод восходящего проектирования

[А.С.Гольдберг. Англо-русский энергетический словарь. 2006 г.]

Тематики

Смотреть что такое «bottom-up approach» в других словарях:

Bottom-Up-Approach — Als Top down (engl., etwa „von oben nach unten“) und Bottom up (engl., etwa „von unten nach oben“) werden zwei entgegengesetzte Vorgehensweisen bezeichnet, die in verschiedenen Sinnzusammenhängen verwendet werden. Top down bezeichnet eine… … Deutsch Wikipedia

Bottom-up Approach — hierarchisches Planungsprinzip, bei dem die einzelnen Organisationseinheiten für ihre Verantwortungsbereiche Detailpläne aufstellen, die im Rahmen der Konzernplanung koordiniert werden müssen … Lexikon der Economics

Bottom-up — may refer to:* In business development, a bottom up approach means that the adviser takes the needs and wishes of the would be entrepreneur as the starting point, rather than a market opportunity (which would be a top down approach). * Top down… … Wikipedia

bottom-up — UK US /ˌbɒtəmˈʌp/ US /ˈbɑːṱ / adjective [before noun] MANAGEMENT ► starting at the lowest levels or from the smallest details of an organization, system, plan, etc.: »In the bottom up approach, investment analysts produce earnings forecasts on… … Financial and business terms

bottom-up — adjective BRITISH starting with details rather than a general idea: a bottom up approach to problem solving ─ compare TOP DOWN 2 … Usage of the words and phrases in modern English

Bottom-Up Investing — An investment approach that de emphasizes the significance of economic and market cycles. This approach focuses on the analysis of individual stocks. In bottom up investing, therefore, the investor focuses his or her attention on a specific… … Investment dictionary

Bottom Up — An investment strategy that relies on stock picking, rather than trying to achieve a balanced weighting in various sectors. If a fund uses a bottom up approach, it will focus on the performance and management of individual companies rather… … Financial and business terms

bottom-up — UK / US adjective starting with details rather than a general idea a bottom up approach to problem solving … English dictionary

ˌbottom-ˈup — adj British starting with details rather than with a general idea Ant: top down a bottom up approach to problem solving[/ex] … Dictionary for writing and speaking English

Bottom-up parsing — (also known as shift reduce parsing) is a strategy for analyzing unknown data relationships that attempts to identify the most fundamental units first, and then to infer higher order structures from them. It attempts to build trees upward toward… … Wikipedia

Источник

bottom-up approach to investing

Смотреть что такое «bottom-up approach to investing» в других словарях:

Bottom-Up Investing — An investment approach that de emphasizes the significance of economic and market cycles. This approach focuses on the analysis of individual stocks. In bottom up investing, therefore, the investor focuses his or her attention on a specific… … Investment dictionary

Top-Down Investing — An investment approach that involves looking at the big picture in the economy and financial world and then breaking those components down into finer details. After looking at the big picture conditions around the world, the different industrial… … Investment dictionary

Socially responsible investing — Alternative Energy: One of many forms of sustainable investing Socially responsible investing (SRI), also known as sustainable, socially conscious, or ethical investing, describes an investment strategy which seeks to consider both financial… … Wikipedia

Stock market bottom — A stock market bottom is a trend reversal that marks the end of a market downturn and the beginning of an upward moving trend. A bottom may occur because of the presence of a cycle, or because of panic selling as a reaction to an adverse… … Wikipedia

Strategic Sustainable Investing — (SSI) is an investment strategy that recognizes and rewards leading companies that are moving society towards sustainability. SSI relies on a consensus based scientific definition of sustainability, and the assumption that ‘ Backcasting from… … Wikipedia

инвестиционный подход сверху вниз — Метод, при котором инвестор прежде всего рассматривает тенденции в экономике в целом, а затем выбирает подходящие отрасли, затем компании, на которых могут благоприятно отразиться эти тенденции. Например, инвестор, который считает, что инфляция… … Финансово-инвестиционный толковый словарь

Human security — is an emerging paradigm for understanding global vulnerabilities whose proponents challenge the traditional notion of national security by arguing that the proper referent for security should be the individual rather than the state. Human… … Wikipedia

Place management — is the process of making places better. This is practiced through programmes to improve a location or to maintain an already attained desired standard of operation. Place management can be undertaken by private, public or voluntary organisations… … Wikipedia

ShoreBank — Infobox Company company name = ShoreBank (SBK) company company type = Community Development Bank, Green Bank foundation = 1973 location = Chicago, Illinois origins = key people = Ron Grzywinski, Mary Houghton, Joseph E. Hasten area served =… … Wikipedia

Economic Affairs — ▪ 2006 Introduction In 2005 rising U.S. deficits, tight monetary policies, and higher oil prices triggered by hurricane damage in the Gulf of Mexico were moderating influences on the world economy and on U.S. stock markets, but some other… … Universalium

United States — a republic in the N Western Hemisphere comprising 48 conterminous states, the District of Columbia, and Alaska in North America, and Hawaii in the N Pacific. 267,954,767; conterminous United States, 3,022,387 sq. mi. (7,827,982 sq. km); with… … Universalium

Источник

Стратегия Bottom-Up по внедрению изменений в организации

Я точно не первый, кто сталкивался с препятствиями при внедрении изменений в организации снизу-вверх, и не последний. Хочу поделиться некоторыми наблюдениями, выводами и ошибками, которые я сделал на этом пути. Возможно, кто-то был в похожей ситуации, сталкивался с похожими препятствиями и ему удалось их преодолеть. Было бы интересно услышать их опыт.

Упрощенно история выглядит следующим образом. Есть потребность в специалистах Data Science. Есть некоторое видение топ-менеджмента о том, как это должно быть и оно игнорирует людей, которые интересуются данным направлением и уже являются сотрудниками компании. Некоторые из них изучают DS самостоятельно. Чтобы ускорить обучение в этом направлении и сделать его более релевантным для нужд компании я решил организовать группу и заручиться поддержкой архитекторов и глав департаментов. Тут начинается самое интересное в этой истории. Под катом стратегия и мои выводы.

Стратегия: от ошибочной к рабочей

Всё значительно проще выглядит, если идея создания некоторой группы возникает в головах топ-менеджеров. Группа всегда будет создана и в ней будут люди. Но если эта идея возникает на уровне разработчиков перспектива её внедрения усложняется в разы. Но возможно, это только мой опыт, из продуктовой компании и в аутсорсе иначе. Компания западная. На этом фоне возникло следующее понимание стратегии, которую можно описать следующими шагами так:

1. Выяснить актуальность инициативы

Тут необходимо выяснить не только количество людей, но и их уровень заинтересованности в инициативе. Грубо говоря, надо понять сколько человек поддерживают инициативу, а сколько готовы тратить на неё своё время. В последствии, инициатива будет жить за счет второго типа людей. Но даже они должны быть заинтересованы в некотором выхлопе от этой деятельности. Поэтому ещё до этого шага необходимо понять актуальность инициативы для компании. Это просто: поговорите с CEO за чашкой кофе, если возможно.

2. Заручиться поддержкой архитекторов

Архитекторы нужны, чтобы корректировать активность в группе относительно планов по технологиям. Возможно, видения совсем нет, т.к. еще даже нет проектов в этой области. Тем не менее, активность группы может способствовать их появлению в скором времени. Лучше всего, чтобы архитекторы знали о группе и понимали чем она занимается, чтобы своевременно использовать результат. Или, наоборот, дать идею для деятельности. Во втором случае, они могут поддержать группу при запросе инвестиций в обучающий проект.

3. Формирование группы

На этом шаге с заинтересованными людьми следует обсудить окончательные положения и план деятельности группы. Как работать, над чем, где общаться, кого привлечь, — и другие вопросы надо обсудить, понять кто является костяком группы на начальном этапе. Этот шаг необходим для того, чтобы прийти к главам департаментов. И, тоже главное, это все доводится до сведения архитекторов, чтобы не возникало непоняток.

4. Обсудить активность с главами департаментов

5. Довести информацию до менеджеров проектов

Заручившись поддержкой «Head of. », можно уже рассказывать менеджерам проектов о том, что есть такая активность и как она никак не влияет на ежедневные обязанности людей, участвующих в ней. Это необходимо, чтобы снять уровень напряженности, который всегда возникает, когда что-то происходит без ведома менеджеров. Если это не сделать, то очень быстро возникнут трения и вопросы с их стороны. В ходе этого обсуждения могут возникнуть моменты, которые требуется учесть в деятельности группы.

Рабочая стратегия

Главная ошибка стратегии выше, на мой взгляд, — большое количество разговоров и вовлеченных людей. Невольно, эта инициатива воспринимается, как нечто глобальное, как отдельный проект. Хотя, по факту, речь идет, всего лишь, о клубе по интересам. Идея заключается в том, чтобы объединить людей, которые и так уже изучают одно и тоже в своё свободное время и найти синергию с компанией, которая только рассматривает возможность двигаться в этом направлении еще не имея четкого представления. Сейчас думаю, что более рабочая стратегия была бы следующей:

Источник

‘Bottom-up’ and ‘top-down’ approaches

Bottom up approach что это. Смотреть фото Bottom up approach что это. Смотреть картинку Bottom up approach что это. Картинка про Bottom up approach что это. Фото Bottom up approach что это

As you plan your lesson, do you start with the small building blocks and then expanding? Or do you start with the big picture and break it down? These two approaches actually have names — ‘bottom-up’ and ‘top-down’ approaches. The terms have been borrowed from cognitive psychology, but derive originally from computer science, where they distinguish processes that are data-driven from those that are knowledge-driven.

Imagine two situations: listening to a friend telling a story about last weekend and reading a recipe where you read the ingredients first. How do you listen or read in each case? Are there any differences? In the situation with a friend, you understand the general idea first, in contrast, when reading a recipe understanding the exact words is likely to be more important. The way you listened to the story could be characterised as ‘top-down’ approach. The second comprehension is achieved by dividing and decoding the parts — ‘bottom-up ’.

‘Bottom-up’ processing

Vandergrift states that listeners or readers use BUP “when they use linguistic knowledge to understand the meaning of a message. They build meaning from lower level sounds to words to grammatical relationships to lexical meaning in order to arrive at the final message”.

Bottom up teaching starts with small details, like vocabulary words or grammar structures. As students have learnt them, the teacher broadens the scope of the lesson to include a reading or listening passage.

Bottom-up reading strategies begin with letter-sound correspondences (the bottom) to achieve comprehension (the top), starting with letters and sounds, building to morpheme and word recognition, and then gradually moving to grammatical structure identification, sentences, and longer texts. A phonics approach to teaching reading supports bottom-up processes.

‘Top-down’ processing

Top-down Processing (TDP), in contrast with BUP, is holistic, “going from whole to part, and focused on interpretation of meaning rather than recognition of sounds, words and sentences. Listeners actively formulate hypotheses as to speaker’s meaning, and confirm or modify them where necessary”.

Top-down strategies instruction focuses on activities that construct meaning, which students generate by employing background knowledge, making predictions, and searching the text to confirm or reject the predictions that are made. Other examples of common top-down listening / reading activities include putting a series of pictures or sequence of events in order, listening / reading to conversations and identifying where they take place, reading information about a topic then listening to find whether or not the same points are mentioned, or inferring the relationships between the people involved.

During top-down processing of a word, students use their lexical knowledge to identify the incoming word as they connect the word to their knowledge of other related words and concepts. Students learn to recognise the words rather than read them letter by letter or syllabus by syllabus.

More teaching tips here:

Top down processing

Bottom up processing

What to choose?

Top-down and bottom-up teaching methods have the same learning objectives but different ways of achieving them. Top-down teaching is concerned with motivating students to learn through direct interaction and immersion, and allowing them to find meaning in a subject by applying their own experiences. The emphasis in EFL listening materials in recent years has been on developing top-down listening processes. There are good reasons for this given that learners need to be able to listen effectively even when faced with unfamiliar vocabulary or structures. This is an essential skill given that, in a real-life listening situation, even advanced learners are likely to come across some unknown vocabulary. By using their knowledge of context and co-text, they should either be able to guess the meaning of the unknown word, or understand the general idea without getting distracted by it.

Bottom-up teaching is more instructor-driven and focuses on decoding and simplifying each component through repetition and memorization. This approach is better with lower level students as students understand very few words from the incoming signal, even knowledge about the context may not be sufficient for them to understand what is happening, and they can easily get lost. Higher-level students also sometimes fail to recognise known words in the stream of fast connected speech or in the text on complicated topics, thus this approach might be beneficial.

Successful listening and reading depends on the ability to combine these two types of processing. Activities which work on each strategy separately should help students to combine top-down and bottom-up processes to become more effective listeners and readers in real-life situations.

Have great and successful lessons!

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *