Blender lts что это
Состоялся релиз Blender 2.93 LTS.
Blender 2.93 LTS получил обновлённое рабочее пространство и редактор таблиц для геометрических нод. Были добавлены более 20 новых нод, включая ноды для создания 2D и 3D примитивов. Теперь можно получить доступ к параметрам сетки, таким как данные цвета вершин, некоторые из свойств UV и назначение материалов.
В обновлении также добавлено рабочее пространство по умолчанию для нод геометрии, включая новый редактор электронных таблиц для отображения значений атрибутов для сеток, облаков точек и инстансов, а также улучшенный отчёт об ошибках.
Добавлены новые функции масок при скульптинге, среди них новый оператор Expand, представленный как основной инструмент для маскировки частей поверхности скульпта.
Новый оператор может создавать несколько форм маски за один раз, в отличие от предыдущего, что позволяет создавать маски с гранями.
Он также может использоваться для управления цветами вершин, включая возможности изменения градиента цвета поверхности.
Что касается производительности, в релизе 2.93 оба основных движка рендеринга Blender получили обновление. Eevee получил полностью переписанную глубину резкости и затенение окружающей среды, а также были улучшены тени в объёмах.
Система переопределений библиотеки получает обновление, теперь повторная синхронизация переопределений происходит автоматически, отображение переопределений в Outliner и «окончательная документация» системы также обновлены.
Набор инструментов был одним из трёх, выбранных в качестве ключевых приоритетов разработки на первую половину 2021 года, совместно с новым браузером ресурсов и библиотеки поз, которые должны появиться в обновлении 3.0.
В Blender 2.93 имеются и другие нововведения, ознакомиться с которыми можно на официальном сайте.
Blender 2.93 доступен для Windows 8.1 и выше, macOS 10.13 и выше и Linux. Продукт бесплатен. Поддержка Windows 7 была прекращена Blender Foundation, после того, как Microsoft прекратила поддержку этой операционной системы в январе.
Состоялся релиз Blender 2.83LTS.
Как сообщалось выше, данный релиз завершает цикл выпуска версий 2.8, это новая веха в 20-летней истории программного обеспечения. Начиная с релиза 2.80 в июле прошлого года, разработчики пересмотрели базовую архитектуру, интерфейс и наборы инструментов Blender, а также представили поддержку ключевых стандартов визуальных эффектов.
Epic Games, Nvidia и AMD внесли крупные пожертвования в фонд развития Blender, в то время как Ubisoft объявили, что Blender является основным 3D инструментом для анимационной работы в студии.
Релиз LTS является показателем начала новой программы долгосрочной поддержки Blender, он будет иметь собственную поддержку в течение 12 месяцев после релиза и получать критические обновления в течение двух лет.
Данный шаг направлен на то, чтобы побудить студии использовать Blender для более крупных проектов, что снизит вероятность необходимости перехода на новую версию программного обеспечения во время производственного процесса.
Таким образом Blender 2.83 будет получать критические обновления до 2022 года.
В обновление программного обеспечения была добавлена долгожданная возможность осмотра проектов в виртуальной реальности. Это стало возможным благодаря интеграции с API OpenXR.
Также был добавлен импорт OpenVDB, удаление шума из окна просмотра с применением технологии искусственного интеллекта NVIDIA OptiX и добавление кисти физический симуляции Cloth Brush.
Одним из ключевых дополнений является новая система Face Sets в инструментах моделирования, которая позволяет контролировать видимость отдельных частей сетки или автоматически маскировать части её поверхности.
Стоит также отметить систему 2D анимации Grease Pencil, которая была переписана с нуля, благодаря чему её работа была ускорена, были добавлены новые способа рисования цветных линий, а также мазки больше не ограничиваются одним цветом, а новый инструмент Tint Tool позволяет их перекрашивать после создания.
Интерфейс программы был переработан, улучшена скорость загрузки и запекания симуляции жидкости, а также оптимизирована симуляция одежды, что повысило общую производительность на 15-20%.
Обновление устраняет давнюю проблему, о которой сообщали пользователи, связанную с длительной задержкой операции отмены в сложных сценах.
Blender 2.83 доступен для Windows 7 и выше, macOS 10.12 и выше и Linux.
End of an Era
Blender 2.93 LTS marks the end of a series 20+ years in the making,
paving the way for the next generation open source 3D creation pipeline.
Released June 2nd, 2021
A total of 22 new nodes were added to the Geometry Nodes editor expanding the attribute system, sampling textures, support for volume data, improved usablity, mesh primitives, Cycles support for attributes, and much more.
NOT SO PRIMITIVE
PLUS THESE NODES
Geometry Nodes allows you to create the most flexible modifiers. Download this file and play!
IMPROVED USER EXPERIENCE
Using Geometry Nodes is now much easier thanks to error reporting, search, and a new way to inspect your geometry.
SEARCH ATTRIBUTES
Find the attribute you are looking for!
HAPPY ACCIDENTS
“We don’t make mistakes, we have happy accidents.”
And it’s important to know when and why they happen. You will now see a notification icon on the nodes that can’t be processed properly.
MEET YOUR NEW BEST FRIEND
Ever wondered what was the exact value for a specific attribute?
The Spreadsheet Editor is here to help you inspect your mesh, instances, or even point clouds.
This is just the beginning. In the future the Spreadsheet Editor will play a key role when managing your scene.
Learn more in the manual.
Check out the user manual to read about the new nodes, attributes, and more.
Learn by example with these files, look out for notes in the Geometry Nodes editor.
The community is already creating the impossible. Join the celebration!
NODES GALORE
For this releases’ splash, the author Erindale went all-in and made the entire thing pretty much using only Geometry Nodes.
It has never been easier to create, tweak, and expand Masks or Face sets as you sculpt.
MASKS OUT OF THE BOX
Gone are the days of drawing masks from scratch. You can now create masks automatically by loose parts (geometry islands) or Face Sets.
Combine it with Filters for ultimate flexibility.
SWITCH IT UP
Splitting complex figures into multiple objects is a quick way to significantly improve performance. In order to ease this workflow, there is a new way to quickly jump between objects while in Sculpt mode.
Simply mouse over an object and hit D.
Automatically generated Grease Pencil lines around your objects.
The Line Art modifier generates stylized lines on your scene, collections, or individual objects.
Learn more in the manual. Download this demo file.
LINE ART OUT IN THE WILD
OMG blender 2.93’s new feature: Line Art Modifier behaves a lot like Freestyle… This is a beautiful model called Abby-Chan made by @rukikuri. I tweaked a little the modifier and cleaned up keyframes as normal with grease pencil. Great things to come for blender npr #bnpr pic.twitter.com/8uGSPXN1me
The Interpolate operator is now a full-fledged tool!
Rewritten from scratch for a more flexible workflow.
Interpolation now supports multiframe editing to work faster than ever. Learn more.
Reference for SVG and PDF
Meet the new Fill tool. It’s faster, more precise, and smarter.
EVEN MORE GREASE PENCIL
MORE THAN
MEETS THE EEYEE
The new Eevee looks so good you may want to re-render all your projects.
Volumetrics are now faster, more stable, support soft shadows and area lights.
EEVEE INFLUENCERS
Control how much the diffuse, specular, and volume components will contribute to the lighting.
All area shapes are now supported too!
The new Depth of Field handles close-ups and outlines much better.
Blender 2.93 puts the volume back in Volumetrics.
Volume shaders in Eevee now support Area Lights and Soft Shadows.
BUT WAIT, THERE’S MORE
PERSISTENCE IS KEY
…to render faster! Cycles can now keep your data around during re-renders and animations with the new Persistent Data setting, bringing render times down significantly. Read more.
SEE MORE, RENDER LESS
Intel Open Image Denoise has been upgraded to v1.3, leading to sharper details using less samples.
MORE CYCLES
HOLD ONTO THIS ONE
Blender 2.93 is a long-term release, with two years of support.
Ideal for long projects. Read more.
BUT WAIT, THERE’S MORE
Read the full list of changes at wiki.blender.org
Credits
List of developers that contributed to Blender 2.93 LTS
Blender 2.93 splash and interline images by Erindale Woodford. Geometry Nodes building by Felipe del Rio. Sculpt Mask demo by Julien Kaspar. LineArt artwork by Yiming Wu. Grease Pencil Fill demo by Tuatea Schmidt. Eevee DoF demo by Eris Snail. Eevee DoF Kitchen demo by Joni Mercado. Eevee Smoke by Clément Foucault. Cycles angle spread artwork by Juan Gea Rodriguez.
Reel video by Francesco Siddi. Features video by SouthernShotty. Page design and layout by Pablo Vazquez. Additional help by Bram Kranendonk, James Monteath, Jeroen Bakker, Dalai Felinto, Blender Studio, Blender Institute, and the Blender community.
Huge thanks to everyone involved ♥
Blender is and will always remain free, forever.
Releases are possible thanks to the members of the Development Fund.
Power to Last
Meet the first ever Blender long-term support release.
With over 1250 bugfixes, and further critical fixes due throughout the next two years as part of the Long Term Support program, Blender 2.83 LTS provides the performance and stability needed for major projects. New features include VR support, OpenVDB import, OptiX viewport denoising and a powerful new physics-enabled Cloth Brush.
OpenVDB files can now be imported and rendered with the new Volume object. Files may be generated by Blender’s fluid simulation cache or even other software.
VIRTUAL REALITY
Powered by OpenXR, Blender now ships with the first milestone in VR support: scene inspection. Walk around your scenes in virtual reality directly within Blender!
OptiX VIEWPORT DENOISER
Cycles now supports denoising inside the Blender viewport with NVIDIA OptiX™ AI-Accelerated Denoiser
as well as in final renders. Preview your rendered scene at full visual fidelity, without noise.
Simply turn it on and enjoy fast and noise-free renders in the viewport.
SCULPT CLOTH
Physics simulation under your brush. Sculpt realistic wrinkles with the new Cloth Brush. Its built-in physics solver automatically creates natural-looking folds.
7 Deformation Modes · Radial & Planar fall-off · Pin Vertices by Masking
The mass and the damping properties of the simulation are settings of the brush. Two additional controllers limit the influence and falloff of the simulation.
Masked vertices act as pinned during the simulation, and the gravity is applied directly in the solver.
This brush includes seven deformation modes with radial and plane falloff types.
MESH FILTERS AND BRUSH IMPROVEMENTS
SCULPT FACE SETS
Keep complex meshes organized as you work. The new Face Sets system lets you control the visibility of individual parts of a mesh, or automatically mask parts of its surface for sculpting.
GREASE PENCIL REIMAGINED
Rewritten from scratch, the Grease Pencil 2D animation toolset is now much faster – and much better integrated with the rest of Blender.
VERTEX PAINT
The same workflow you know for meshes is now available for Grease Pencil objects!
Making stroke colors no longer limited to a single material, now each point has its own color giving you unlimited artistic freedom.
Blender 3.0, 4.0 и LTS
В блоге разработчиков Blender опубликован пропозал Тона Розендаля по долгосрочным планам развития Blender на 2020 – 2025 гг.
Начиная с версии 2.83 предполагается ввод LTS (Long Term Support). Отметка релиза этой аббревиатурой означает его гораздо более долгую техническую поддержку и, соответственно, пригодность для использования в студийных производственных циклах (пайплайнах). Версия LTS становится стандартом для индустрии.
Планируется выпускать версию LTS один раз в год, обеспечивая ее поддержку в течение двух лет. В этот период гарантируется исправление ошибок, обновления под новое “железо” и обеспечивается полная совместимость версии (вносимые исправления не отразятся на разрабатываемых в Blender проектах).
По словам Тона введение LTS-версий требуют крупные студии и корпорации со своими строгими пайплайнами, внутри которых нежелательно переходить с версии на версию не обеспечив полную совместимость разработки проектов. Разработка любого проекта студии будет проходить в рамках только официальной LTS-версии, принятой компанией.
В тоже время, введение LTS-версий Blender никаким образом не сократит и не отложит выпуск регулярных и экспериментальных версий программы. Новые релизы и “дневные” сборки будут выходить, как и раньше.
Релизы с новыми номерами
Тон предлагает ускорить выпуск ближайших релизов Blender.
Летом 2020 года будет выпущен релиз 2.90, основным нововведением в котором будут “частицы на нодах”.
Версия 3.0 планируется к выпуску летом 2021 года. Обычные релизы (3.1, 3.2…) будут выпускаться в течение последующих двух лет. А затем, в 2023 году нас ждет версия 4.0.
Календарь планируемых релизов Blender
Blender 2.8
Blender 2.9
Blender 3.0
Blender 4.0